Mundua -
Gerra komertziala
Zer gertatuko da Trumpek ezarritako muga-zergekin AEBko Justiziak emandako muturrekoaren ondotik?
Administrazio errepublikanoak dagoeneko helegitea jarri dio muga-zerga gehienak indarrean jartzea eragozten duen erabaki judizialari, baina beste lege batzuk ere erabili ditzake, AEBko Justizia saihesteko.
EITB Media
Donald Trump Ameriketako Estatu Batuetako (AEB) presidentearen Administrazioak helegitea aurkeztu du dagoeneko, New Yorkeko handi-mandia urtarrilean Etxe Zurira iritsi zenetik ezarritako muga-zerga gehienak indarrean jartzea eragozten duen epai judizialaren aurka.
Auzitegi Federalaren epaia ezagutu bezain laster, presidenteak errekurtsoa jartzea erabaki du. Auzitegi Federalaren ustez, Trumpen muga-zerga politika, oro har, "legez kanpokoa" da, nahiz eta Administrazio errepublikanoak karga horien beharra azpimarratu duen, maila ekonomikoan "larrialdi nazionala" bultzatzen duten defizit komertzial esanguratsuak daudela iritzita.
Helegitea Ameriketako Estatu Batuetako Apelazio Auzitegian aurkeztu dute, CNN telebista estatubatuarrak eskuratu ahal izan dituen agiri judizialek azaltzen dutenez.
Trump Administrazioaren erantzun azkar horrek ziurgabetasuna zabaldu du enpresa eta kontsumitzaileen artean, eta gerra komertzial are luzeago bati ateak ireki dizkio.
"Askapen Eguneko" muga-zergak, izoztuta
Erabaki judizialak 'Askapen Eguna'ren muga-zergei eragiten die. Orduan, Trumpek iragarri zuen Txina, Mexiko eta Kanadaren aurkako muga-zergak ezarriko zituela fentaniloa Estatu Batuetan sartzea eragozteko.
Muga-zerga horiek izoztuta gera daitezke orain apelazioak ebatzi ahala, Washingtonek hirugarren herrialdeekin merkataritza-itunak itxi baino lehen.
Handi-mandiaren aukerak
Hala ere, Trumpek beste lege batzuk ezar ditzake bere merkataritza politika aurrera eramateko, Goldman Sachs, Deutsche Bank eta Panmure Liberumeko adituen arabera.
Horrela, Trump Administrazioak % 10eko muga-zerga orokorrak ordezka ditzake, % 15erainoko antzeko muga-zergekin, Merkataritza Legearen 122. Atala aplikatuz. Neurriek sei hilabete iraungo lukete, eta, ondoren, Trumpek Kongresuaren onespena beharko luke.
Legeak baimena ematen dio presidenteari ordainketa balantzaren defizit bati aurre egiteko edo dolarraren balio galera esanguratsu bati aurrea hartzeko, baina ez du ikerketa edo prozesu formalik behar, eta, beraz, Gobernu errepublikanoak egun gutxi barru ezar dezake, beharrezkotzat jotzen badu.
Mahai gainean egon daitekeen beste aukera bat da Estatu Batuetako Merkataritza Ordezkariaren Bulegoak (USTR) 1974ko Merkataritza Legearen praktika komertzial desleialei buruzko ikerketak abiatu ditzakeela 301. atala aplikatuz, funtsezko bazkide komertzialen aurka, ondoren muga-zergak ezartzeko oinarriak ezarriz. Hala ere, ikerketa eta kontsulta publikoa beharko lituzke, eta horretarako hilabeteak behar dira.
Mekanismo hori erabilita, muga-zergen mailari eta iraupenari dagokienez, ez dago mugarik. Hain zuzen ere, bere lehen agintaldian, Trumpek merkataritza-praktika desleialei buruzko lege bera aldarrikatu zuen Txinako inportazioei % 25ko muga-zergak ezartzeko, 2018an eta 2019an, 370.000 milioi dolar inguruko balioarekin.
Gainera, Trumpek 232. atala erabili du dagoeneko autoei, altzairuari eta aluminioari muga-zergak aplikatzeko segurtasun nazionalagatik, eta produktu farmazeutikoen eta erdieroaleen inportazioei buruzko ikerketak hasi ditu, bi sektoreei muga-zergak ezartzeko saiakera gisa. Deutsche Bankeko eta Goldmaneko adituen hitzetan, aplikazioa beste sektore batzuetara zabaltzea litzateke. Zentzu horretan, 301. atala bezala, denbora behar da kontsulta publikoa egiteko, eta baliteke hilabeteak behar izatea.
Azkenik, Trumpek 1930eko lege komertzial bati hel diezaioke, hamarkadetan ia ahaztuta egon dena, eta AEBko merkataritza diskriminatzen duten estatuen inportazioei % 50erainoko muga-zergak ezartzea ahalbidetzen diona. Arau hori ez da inoiz erabili muga-zergak ezartzeko, 301. atalaren antzekoa da, baina muga-zergen tamaina mugatzen du. Hala ere, ez du ikerketa formalik behar.