Mundua -
Txile
Txileko konstituzio prozesu berria ulertzeko 25 gako
Txiletarrek Konstituzio berriaren alde edo aurka bozkatuko dute igande honetan, eta, onartzen bada, diktaduran idatzitakoa ordezkatuko dute. Proposamenak ez du inor axolagabe utzi bere izaera bakar eta iraultzaileagatik.
Agentziak | EITB MEDIA
15 milioi txiletar baino gehiago hautetsontzietara deituta daude igande honetan, Konstituzio berria onartzeko edo baztertzeko, diktaduran 1980an idatzitakoa ordezteko inoiz egin ez den prozesu batean. Hori onartuz gero, indarrean dagoen sistema neoliberalari amaiera emango liokete 50 urteren ondoren.
Hauek dira duela ia hiru urte protesta uholde baten erdian abiatu zen prozesua ulertzeko gakoak, munduaren interesa piztu duena bere izaera bakar eta iraultzailearengatik eta beste herrialde batzuetan izan dezakeen eraginagatik.
1. Testu berria modu demokratikoan hautatutako konbentzio konstituziogile parekide baten lanaren emaitza da, 2019ko azaroaren 15ean Gobernuak, oposizioko hainbat alderdik eta diputatuk (Gabriel Boric, Errepublikako egungo presidentea barne) Legebiltzarrean sinatutako akordioaren ondoren.
2. Akordioak, hilabeteko kale mobilizazio baketsuen, muturreko indarkeriazko ekintzen eta poliziaren errepresio gogorraren ondoren adostuak, Txileko historian lehen aldiz adin nagusiko herritar guztientzat derrigorrezkoa izango den plebiszitu bat egitea jasotzen zuen, aldez aurretik inskribatu beharrik gabe.
Prozesu eratzaile aitzindaria
3. 2020ko urriaren 25ean, pandemia betean, Sebastian Piñera presidente kontserbadorearen gobernuak lehen aldiz deitu zituen herritarrak hautetsontzietara, erabakitzeko ea gaur egungo Konstituzioa aldatu nahi zuten, Augusto Pinocheten diktadurapean 1980an idatzitakoa (1973-1989) eta 2005ean Ricardo Lagos presidente sozialistaren agindupean partzialki eraberritua.
4. Botoen % 78 positiboak izan ziren herritarren % 50ek soilik parte hartu zuen kontsulta batean, eta, era berean, testu berria hautetsontzietan aukeratutako "ad hoc" konbentzio batek egitea erabaki zen.
5. 2021eko maiatzean hautetsontzietara itzuli ziren herritarrak, parekidea izan behar zuen konbentzioa osatuko zuten 155 kideak aukeratzeko. Biltzar horrek 17 postu gorde behar zizkien herri indigenei, Txileko herriaren % 13 ordezkatzen baitute.
6. Ondoren, 2021eko uztailaren 4an, Lagoseko Gobernuak abian jarri zuen amaitu gabeko proiektua osatzeko lanak hasi zituen konbentzioak, Michelle Bachelet presidenteak (2014-2018) bultzatu zuen desio bat gauzatuz.
7. Konstituziogileak bederatzi hilabeteko epea bete zuen, urtebetera luza zitekeena konstituzio testuaren zirriborro bat aurkezteko nahiz eta eskuinaren eztabaida, zarata eta kritikak izan, horrek ez baitzuen ia ordezkaritzarik lortu konstituziogileen artean.
8. Aurtengo uztailaren 4an, zirriborroa Errepublikako presidenteari eman zitzaion, eta horrek berehala egin zuen plebisziturako deia.
Estatu ekologiko, sozial eta feminista
9. Igandean bozkatuko den testuak diktaduratik Txilen indarrean dagoen sistema neoliberala lurperatuko luke, herrialdea arlo publikoan presentzia handiagoa duen zuzenbidezko gizarte estatu baterantz bideratuta.
10. Munduko Konstituziorik feministena izango litzateke, eta "Estatu ekologikoa" hartzen du zutabetzat, ingurumenaren aldeko apustu irmoa egin, eta krisi klimatikoaren aurka borrokatzeko bokazioa baititu.
11. Lehen mailako osasun sistema unibertsal baterantz, hezkuntza publikoa indartzerantz eta pentsio sistema publiko baterantz doa.
12. Funtsezko baliabideen pribatizazioarekin amaitzearen alde egiten du, hala nola urarekin, eta etxebizitza eta eskubide berdintasunaren eta justizia sozialaren beste lorpen batzuk eskuratzearen alde egiten du.
13. Txile estatu plurinazional gisa definitzen du, eta herri indigenen eta Justizia indigenaren eskubideak onartzen ditu, horiek baitira gaitzespenaren aldekoengan aurkakotasun handiena sortzen duten puntuetako batzuk.
14. Presidentetzarako eskuduntzak aldatzen ditu, Senatua ezabatzen du eta sistema asimetriko bat proposatzen du eskualdeetako Ganbera bat sortuz deszentralizazioaren bila.
15. Kontsultarako testuak 388 artikulu eta 57 arau iragankor ditu; beraz, onartzen bada, munduan konstituzio luzeenetariko bat izango da.
Ziurgabetasuna
16. Duela bi aste egindako inkestek, zundaketak argitaratzeko debekua ezarri baino lehen, "ezezkoaren" garaipena aurreikusten zuten, 10 eta 6 puntu arteko aldearekin.
17. Adituek ohartarazi dute, hala ere, emaitza zalantzazkoa dela, Txilen ez baita inoiz antzeko bozketarik egin.
18. Lehen aldiz, botoa ematea derrigorrezkoa da izena eman beharrik gabe, eta, horren ondorioz, hautesle asko lehen aldiz hurbilduko dira hautetsontzietara, bai adin-nagusitasuna lortu berri dutelako, bai presidentetzarako eta legegintzarako hauteskundeetan ez dutelako halakorik egiten, bai isunak saihestu nahi dituztelako.
19. Plebiszituan, gainera, ia milioi erdi atzerritarrek hartuko dute parte, eta horien joera ere ezezaguna da.
Eta ondoren, zer?
20. Emaitzaz haratago, badirudi adostasuna dagoela Txileko konstituzio prozesuak irailaren 4tik aurrera jarraituko duela Konstituzio berria zehaztu eta garatzeko edo, ezezkoaren aukerak irabaziz gero, berria idazteko.
21. Era berean, aldea dago kontsultaren ondorengo egunean aukera bakoitzari nola aurre egin jakiteko.
22. Joan den abuztuaren 10ean, kanpaina betean, Gobernuko aliantzako (ofizialismoa) alderdiek akordio bat sinatu zuten, beharrezko aldaketak egiteko konpromisoa hartzeko, eta testu berria aplikatzeko behar diren legeen garapena koordinatzeko.
23. Ezezkoak irabaziz gero, Boric presidenteak eta Konstituzio berriaren aldeko alderdiek adierazi dute konbentzio konstituziogile berri bat hautatu behar dela, herritarrek hautetsontzietan adierazitako nahia betetzeko testu berri bat berriro eztabaidatuko duena; horretarako, hauteskunde zerbitzuaren arabera, lehenik 125 egun igaro behar dira.
24. Ezezkoaren aldekoek, eskuineko alderdiek gidatuta, nahiago dute, hala ere, adituen batzorde mugatu batek idaztea testu berria Kongresuaren esku-hartzearekin; horretarako, ez dute eperik eman, eta ez dute sinatu horretarako konpromisoa hartuko duen dokumenturik.
25. Plebiszitua baino hilabete lehenago, Kongresuak erreforma bat onartu zuen, egungo Konstituzioa aldatzeko behar zen kuoruma 4/7 murriztu zuena.